Do czego służą zaczep górny i dolny w ciągniku rolniczym?
Ciągnik to bez wątpienia podstawa wyposażenia każdego gospodarstwa rolnego. Jednak ciągnik sam w sobie jest praktycznie bezużyteczny bez różnego rodzaju maszyn, które można do niego podłączyć, by przy ich pomocy wykonywać prace polowe. Dlatego tak ważnym elementem konstrukcji każdego ciągnika są zaczepy – górny oraz dolny. Z tego artykułu możesz dowiedzieć się więcej na ich temat.
Zastosowanie zaczepów w ciągniku
Aby ciągnik rolniczy mógł znaleźć zastosowanie w pracach polowych, należy zagregować go – czyli połączyć – z odpowiednią maszyną rolniczą, np. przyczepą, siewnikiem, agregatem uprawowym. Agregowanie maszyn może odbywać się poprzez:
- zawieszanie – do czego służy trójpunktowy układ zawieszenia (TUZ). W wyniku zawieszenia cały ciężar maszyny (np. pługa) zostaje przeniesiony na ciągnik,
- półzawieszanie – wykorzystuje dolne cięgła TUZ, część masy maszyny przenoszona jest na ciągnik. Półzawieszanie dotyczy zazwyczaj maszyn jednoosiowych;
- przyczepianie – wykonywane jest przy pomocy zaczepów, ciężar maszyny nie obciąża ciągnika. Przyczepiane są najczęściej maszyny i przyczepy posiadające dwie lub więcej osi.
Jak zatem widać zaczepy górne i dolne pełnią istotną rolę w konstrukcji każdego ciągnika. Co więcej, są one najbardziej uniwersalnym rozwiązaniem do agregowania, gdyż umożliwiają połączenie ciągnika z bardzo wieloma rodzajami maszyn do prac polowych oraz przyczepami transportowymi. Różnego rodzaju zaczepy możemy spotkać w ciągnikach marki Farmtrac.
Rodzaj zaczepów
Zaczepy dzielimy na dwa główne typy: transportowe oraz rolnicze. W ciągnikach starszej funkcję pierwszego pełnił zaczep górny – zaczepy dolne wykorzystywane były w agregowaniu maszyn rolniczych, takich jak kultywatory, brony, siewniki. W dzisiejszych czasach lokalizacja zaczepu nie ma tak dużego znaczenia dla jego zastosowania, dużo ważniejsza jest jego konstrukcja. Wyróżnić możemy między innymi:
- zaczepy ręczne transportowe – mają postać widełek z poprzecznie umieszczonym sworzniem, który przed samoistnym wypadnięciem chroni specjalna zawleczka lub mechanizm zapadkowy,
- zaczepy automatyczne transportowe - posiadają „języczek”, który uruchamia mechanizm zatrzaskowy i powoduje wsunięcie sworznia w ucho dyszla. Agregowanie przyczepy nie wymaga więc pomocy drugiej osoby;
- Zaczep sworzniowy wychylny – ma postać belki z umieszczonymi na końcu widełkami i wyjmowanym sworzniem,
- Zaczepy z systemem Piton-fix - posiada zintegrowany sworzeń, na który nakładany jest dyszel przyczepy. Przed wypadnięciem dyszla chroni zapadka.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana